Antreprenorii și investitorii își doresc în egală masură și implementarea efectivă a unor soluții de digitalizare și modernizare a ANAF, dublată de îmbunătățirea continuă a comunicării online cu contribuabilii – persoane fizice sau juridice. Angela Roșca, Managing Partner Taxhouse, a vorbit într-un interviu acordat publicației Wall-Street.ro despre tendințele anului 2022 in fiscalitate.
Wall-Street.ro: Care sunt tendințele anului 2022 în fiscalitate?
Angela Rosca (Taxhouse): La nivel local, cred că provocările anului 2022 vor fi cele legate de implementarea Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și a măsurilor fiscale asumate prin acest program – o analiză a legislației fiscale în 2022, cu impact asupra cotelor de impozitare, a facilităților pentru anumite sectoare, aplicabile din 2022 și 2023, precum și digitalizarea statului, cu accent pe digitalizarea și reforma ANAF, în variile sale componente.
Astfel, autoritățile și-au luat diverse angajamente în domeniul fiscal, cu termene clare în PNRR, inclusiv o analiză realizată cu sprijinul unor organisme internaționale, și posibil al unui proiect de consultanță. În funcție de concluzii, dacă în urma analizei cadrului fiscal se va constata că fiscalitatea muncii este prea mare, de exemplu, atunci ne-am putea aștepta că în 2023 sau ulterior să fie făcute o serie de modificări în privința cotei de impozitare sau a cotelor de asigurări sociale. Ne așteptăm, de asemenea, și la eliminarea unor facilități fiscale, însă treptat, abia din 2023, conform planului și jaloanelor asumate deja prin PNRR.
De asemenea, transparentizarea rezultatelor financiare ale firmelor reprezintă una din cele mai mari provocări fiscale la nivel global. Mă refer aici la noua Directivă privind publicarea impozitelor plătite de marile companii globale în diversele țări din UE, cu acces direct al presei la astfel de informații (disponibile oricum autorităților fiscale și până acum).
A doua mare provocare fiscală internațională este legată de modificarea arhitecturii fiscale internaţionale, care stabileşte la nivel mondial (Pilonul 1) modul de impozitare a marilor companii globale pentru activitățile din țările în care nu au o prezență fiscală, prin alocarea drepturilor de impozitare a acestor profituri între diverse țări în baza unui nou algoritm (engl. “nexus rules”) care nu mai ține cont de rezidența fiscală a companiei respective, ci de participarea activă și susținută la economia dintr-o altă jurisdicție (de exemplu, țările în care se găsesc consumatorii sau în care există contracte de marketing și distribuție sau sunt înregistrate active necorporale, etc.) și (Pilonul 2) implementarea unui impozit pe profit de minimum 15% de către toate țările semnatare, pentru a impozita profiturile marilor companii multinaționale.
Rămâne să vedem unde se va poziționa România în dialogul pe această temă, în special cu privire la noua formulă de alocare a drepturilor de impozitare. Pentru autoritățile publice, provocarea principală ar putea să determine, în primul rând, dacă noua viziune europeană și noul impozit efectiv minim de 15% vor conduce la o suplimentare a veniturilor bugetare pentru România, în funcție de modelul de business al companiilor mari vizate de nouă legislație și să determine costurile administrării noului model fiscal.
Wall-Street.ro: Ce schimbări așteaptă mediul de business în 2022?
Angela Roşca (Taxhouse): Aşteptările mediului de business sunt similare cu cele din anii anteriori: predictibilitatea regimului fiscal, care nu ar trebui modificat peste noapte, fără o analiză de impact şi o consultare a companiilor direct afectate.
De asemenea, antreprenorii români și investitorii străini își doresc în egală masură și implementarea efectivă a unor soluții de digitalizare și modernizare a ANAF, dublată de îmbunătățirea continuă a comunicării online cu contribuabilii – persoane fizice sau juridice. Pe acest palier, al digitalizării, am văzut deja primele progrese în anul 2021: a fost încheiat procesul de conectare a caselor de marcat la sistemul ANAF, iar sistemul SAF-T este deja în teste și va deveni obligatoriu de la 1 ianuarie 2022, iar factura electronică va deveni probabil obligatorie din 2023.
Wall-Street.ro: Ce a fost particular nou în consultanta fiscală în anul 2021 și va continua și în 2022?
Angela Roşca (Taxhouse): Cele două tendințe care s-au conturat în anul 2021 au fost legate, pe de o parte, de tranzacții mai numeroase comparativ cu anul 2020; practic am văzut o revenire a pieței de fuziuni și achiziții (M&A), tendință care va continua și în 2022. Pe de altă parte, am fost implicați într-o mai mare masură în inspecții și litigii fiscale, care au continuat sau au început pe tot parcursul anului. Businessul Taxhouse a fost în creștere în 2021. Chiar dacă la nivel general a ieșit în evidență o tendință de instabilitate și zgomot politic, mediul de afaceri și-a văzut de drum și a generat proiecte și tranzacții noi, îndeosebi în domeniul IT.
De asemenea, la nivelul pieței de consultanță fiscală, principala preocupare a anului 2021 a avut legătură cu dinamica resurselor umane în contextul continuării pandemiei. Asistăm în prezent la o schimbare profundă a pieței muncii globale în contextul migrării spre modul de lucru hibrid, care influențează și serviciile de consultanță.
Concret, vedem în business și în organizațiile clienților noștri sau ale furnizorilor un impact al pandemiei asupra angajaților. Anxietatea indusă de pandemie, modul de lucru în echipă vs. lucrul individual, sistemele cu care lucrează diverse companii, integrarea și trainingul noilor angajați – toate sunt aspecte relevante legate de cum va arăta viitorul în domeniul serviciilor de consultanță. Devine tot mai provocator să identifici un mod eficient de recrutare a noilor angajați – fie ei începători, fie oameni cu experiență – și cum să-i integrezi în propria echipă și să le asiguri șansa de dezvoltare a unor competențe fie pur tehnice, fie de tip “soft skills”. Ne preocupă, de asemenea, modul în care putem menține și îmbunătăți nivelul calității serviciilor în contextul schimbării modului de lucru și al vitezei de reacție necesare în lumea actuală, cu precădere pe piața serviciilor fiscale, unde legislația este într-o perpetuă schimbare.