Va prezentam un sumar al celor mai recente facilitati fiscale introduse prin OUG 107/2024 si al Notificarii de conformare RO e-TVA introduse prin Ordinul 6234/2024
Ordonanta de urgenta pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
(M.Of. nr. 905 din 06.09.2024)
Prin OUG nr. 107/2024 sunt introduse o serie de facilitati fiscale aplicabile tuturor categoriilor de debitori. Am sumarizat mai jos principalele facilitati aduse de prezentul act normativ:
- Sunt considerate obligatii bugetare principale restante la 31 august 2024:
- obligatiile bugetare cu scadenta implinita la data de 31 august 2024;
- obligatiile bugetare principale datorate de debitorul aflat in insolventa pentru care s-a implinit scadenta pana la data de 31 august 2024 inclusiv;
- diferentele de obligatiile bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate pana la 31 august 2024;
- alte obligatii de plata ce reies din titluri executorii emise pana la 31 august 2024.
- Nu sunt considerate obligatii de plata restante la data de 31 august 2024 inclusiv:
- a) obligatiile bugetare pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, la data de 31 august 2024 inclusiv
- b) obligatiile de plata stabilite in acte administrative a caror executare este suspendata la data de 31 august 2024 inclusiv
- Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 se pot anula daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- a) obligatiile bugetare principale restante la 31 august 2024 se sting conform Codului de procedura fiscala, pana la depunerea cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024;
- b) obligatiile bugetare principale si accesorii cu termene intre 1 septembrie 2024 si data cererii de anulare, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024, sunt stinse conform Codului de procedura fiscala;
- c) debitorul are depuse toate declaratiile fiscale conform vectorului fiscal pana la data cererii de anulare, inclusiv. Conditia este considerata indeplinita daca obligatiile fiscale au fost stabilite prin decizie de organul fiscal central;
- d) cererea de anulare a accesoriilor trebuie depusa dupa indeplinirea conditiilor de mai sus, pana la 25 noiembrie 2024, sub sanctiunea decaderii.
- Pot beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale restante inclusiv contribuabilii care au obligatii de plata stabilite in actele administrative a caror executare este suspendata si care renunta la efectele suspendarii actului administrativ fiscal.
- Dobanzile, penalitatile si alte accesorii aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar prin declaratii rectificative, cu scadente anterioare datei de 31 august 2024, se pot anula daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- a) declaratia rectificativa este depusa intre 1 septembrie 2024 si data cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024;
- b) obligatiile bugetare principale din declaratia rectificativa sunt stinse conform Codului de Procedura fiscala pana la depunerea cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024;
- c) Sunt indeplinite conditiile aferente depunerii cererii de anulare a accesoriilor.
- Dobanzile, penalitatile si alte accesorii aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 si stinse pana la aceasta data se pot anula daca sunt indeplinite cumulativ conditiile mentionate mai sus. De asemenea, pot beneficia de anularea accesoriilor atat contribuabilii care au primit decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare, cat si contribuabilii care beneficiaza de esalonare la plata la data intrarii in vigoare a ordonantei sau care obtin esalonarea in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a ordonantei si 25 noiembrie 2024, in anumite conditii mentionate in prezentul Ordin.
- Debitorii care doresc anularea obligatiilor bugetare accesorii pot notifica organul fiscal pana la depunerea cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024, sub sanctiunea decaderii.
- Cererea de anulare a accesoriilor depusa de contribuabili se solutioneaza prin decizie de anulare a accesoriilor sau decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor.
- Debitorul poate beneficia de anularea accesoriilor in oricare dintre situatiile mentionate anterior independent sau cumulat, daca sunt indeplinite conditiile pentru acordarea anularii.
- Persoanele fizice cu obligatii bugetare principale restante pana la 31 august 2024 inclusiv, mai mici de RON 5.000 inclusiv, pot beneficia de:
- a) anularea a 50 % din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, daca sunt stinse in procent de 50% pana la data depunerii cererii de anulare dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024;
- b) anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
- Persoanele fizice cu obligatii bugetare principale restante pana la 31 august 2024 inclusiv, mai mari de RON 5.000 inclusiv, pot beneficia de:
- a) anularea a 25 % din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, daca acestea sunt stinse in procent de 75 % pana la data depunerii cererii de anulare dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024;
- b) anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
- Facilitatile prezentate mai sus nu se aplica:
- obligatiilor bugetare restante obiect al unor procese penale in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante sau care incep ulterior acestei date; obligatiilor bugetare restante stabilite prin hotarari penale definitive;
- obligatiilor bugetare restante reprezentand prejudicii precum: neplata anumitor impozite, stabilirea cu rea-credinta a impozitelor, taxelor, contributiilor avand ca rezultat obtinerea, fara drept, a unor rambursari sau restituiri etc.
- Platitorii de impozit pe profit / pe veniturile microintreprinderilor beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual / impozitul pe veniturile microintreprinderilor ce poate fi utilizata pentru a compensa alte obligatii fiscale, daca:
- au depus la timp toate declaratiile
- au platit integral si la timp impozitul pe profit anual / pe veniturile microintreprinderilor nu au alte obligatii fiscale restante
Ordinul 6234 pentru aprobarea modelului si continutului formularului „Notificare de conformare RO e-TVA”, precum si a procedurii de transmitere a notificarii (M.Of. nr. 887 din 03.09.2024)
Prin Ordinul 6234 sunt aprobate modelul si continutul Notificarii de conformare RO e-TVA. Am sumarizat mai jos principalele modificari si completari aduse de prezentul act normativ:
- In cadrul sistemului RO e-TVA sunt comparate valorile inscrise de contribuabil in decontul de TVA cu cele din decontul Precompletat RO e-TVA (P300), corespunzatoare randurilor aferente Livrari de bunuri si prestari servicii, taxabile cu cota 19%, 9% si 5% (i.e., randurile 9, 10 si 11).
- Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA vor transmite in termen de 20 de zile de la primirea notificarii rezultatul verificarilor.
- Incepand cu 1 august 2025, contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA care aplica sistemul de TVA la incasare vor transmite in termen de 20 de zile de la primirea notificarii rezultatul verificarilor.
Notificarea de conformare RO e-TVA nu constituie act administrativ fiscal.
* * *
Pentru detalii puteti contacta orice membru al echipei Taxhouse sau ne puteti transmite un mesaj pe adresa de e-mail office@taxhouse.ro.