Vă prezentăm un sumar al principalelor modificări și completări asupra unor acte normative cu incidență în sfera fiscală, publicate în cursul lunii noiembrie a anului 2024.
Ordonanța de urgență nr. 128/2024 pentru modificarea și completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
(M.Of. nr. 1125 din 11.11.2024)
OUG 128/2024 aduce modificări și completări Codului Fiscal, astfel:
- Începând cu 1 ianuarie 2025 se elimină obligația de depunere a Declarației Unice estimative pentru contribuabilii care desfășoară activitate în mod individual sau într-o formă de asociere fără personalitate juridică.
- ANAF va transmite contribuabililor Declarația unică precompletată începând cu veniturile aferente anului 2025.
- La verificarea încadrării venitului în plafoanele anuale și la determinarea bazei anuale de calcul pentru CAS și CASS, se va lua în considerare valoarea salariului minim brut pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului în care se realizează venitul pentru care se stabilesc contribuțiile.
Hotărârea nr. 1393 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016
(M.Of. nr. 1125 din 11.11.2024)
Hotărârea nr. 1393 introduce o serie de clarificări și modificări asupra Normelor Metodologice de aplicare a Codului fiscal, dintre care amintim:
- Impozit pe profit/Impozit minim pe cifra de afaceri – Se introduce o nouă secțiune care vizează aplicarea prevederilor privind impozitul minim, precum și câteva exemple de calcul pentru determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri și a impozitului pe profit, pentru efectuarea comparației cu impozitul minim pe cifra de afaceri, inclusiv în cadrul grupurilor fiscale în materie de impozit pe profit.
- Impozitul minim pe cifra de afaceri – Se clarifică faptul că impozitul pe profit determinat la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri reprezintă impozit pe profit pentru aplicarea convențiilor de evitare a dublei impuneri.
- Microîntreprinderi – Se aduc clarificări privind definiția microîntreprinderii, regulile de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderii și baza impozabilă.
- Accize – Antrepozitarii autorizați pot desfășura și activități de producție a produselor destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină, cu încadrarea tarifară NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00 (produse supuse accizelor nearmonizate). Intenția de a desfășura astfel de activități trebuie notificată în scris autorităților vamale teritoriale, împreună cu manualul de procedură corespunzător produselor pe care intenționează să le realizeze în antrepozitul fiscal de producție pe care îl dețin.
Legea nr. 290/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
(M.Of. nr.1163 din 21.11.2024)
Legea 290/2024 aduce o serie de modificări asupra Codului fiscal, dintre care amintim:
- La nivelul Codului fiscal a fost introdus un nou titlu – Titlul II: Impozit suplimentar, în cadrul căruia vor fi reglementate regulile de determinare a Impozitului suplimentar pentru instituțiile de credit – persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit – persoane juridice străine, respectiv a Impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.
- Modificarea principală, introdusă prin intermediul acestor reglementări, constă în faptul că Impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale va fi datorat de către persoanele juridice române sau străine care, în mod individual sau într-o formă de asociere, livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul României desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, indiferent de nivelul cifrei de afaceri realizate în anul anterior celui de referință (în prezent, acest impozit suplimentar fiind datorat de persoanele juridice care au realizat în anul anterior o cifră de afaceri de peste 50 milioane euro).
Ordonanța de urgență nr. 132/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
(M.Of. nr. 1169 din 22.11.2024)
Modificări aduse Codului Fiscal, Codului de Procedură fiscală și altor acte normative cu incidență în sfera fiscală:
- Accize – A fost actualizat tabelul privind nivelul accizelor pentru anii 2025 și 2026 pentru vinuri, băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, produse intermediare și alcool etilic.
- Codul de Procedură Fiscală – Organele fiscale au obligația de a înregistra persoanele nerezidente care nu dețin cod de înregistrare fiscală, la solicitarea unui notar public, în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege.
- OUG 107/2024 – În scopul aplicării facilităților fiscale, a fost extins până la 19.12.2024 termenul de depunere a cererilor de anulare a obligațiilor fiscale accesorii, precum și cel de plată a obligațiilor bugetare restante. Termenul pentru depunerea notificărilor privind intenția de a beneficia de facilitățile fiscale a fost menținut – 25.11.2024.
Ordonanța de urgență nr. 129/2024 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport
(M.Of. nr. 1124 din 11.11.2024)
Modificări aduse OUG 41/2022 privind Sistemul național RO e-Transport:
- Se introduce posibilitatea de a modifica anumite date declarate după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri.
- Se aduc următoarele modificări privind sancțiunile:
- Aplicarea amenzilor se suspendă până la data de 31 martie 2025 în cazul anumitor fapte (ex. nerespectarea obligațiilor de către operatorul de transport, nerespectarea obligației de a actualiza informațiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de câte ori acestea se modifică în perioada de valabilitate a codului UIT).
- Se elimină sancțiunea confiscării contravalorii bunurilor nedeclarate. Totuși, începând cu 21 noiembrie 2024, pentru săvârșirea a două până la patru contravenții privind încălcarea anumitor obligații de declarare în sistemul RO e-Transport, într-un interval de 12 luni de la prima contravenție, se aplică o sancțiune complementară care constă în confiscarea a 15% până la 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
- Sancțiunea complementară a confiscării nu se aplică în cazul constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, când acestea au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile, precum și în contabilitatea utilizatorilor în perioada la care se referă operațiunile respective.
Ordin al ministrului finanțelor nr. 6438/2024 pentru modificarea și completarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 5.521/2024
(M.Of. nr. 1089 din 04.11.2024)
Prin OMF nr. 6438/2024 se aduc modificări și completări ale Procedurii de anulare a unor obligații bugetare restante, dintre care amintim:
- Obligațiile bugetare principale, individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal în derulare la data de 6 septembrie 2024 sau decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 și 2020 și care au fost stinse integral se restituie potrivit Codului de procedură fiscală.
- Modificări privind anularea unui procent din obligațiile bugetare principale datorate de debitorii persoane fizice care vizează:
- Clarificări privind încadrarea în plafonul de 5.000 lei.
- Modalitatea de achitare și distribuirea/stingerea obligațiilor în situația achitării acestora de către debitor.
- Procentul actualizat al obligațiilor pe care debitorii trebuie să îl achite în situația în care apar noi obligații fiscale între data eliberării certificatului de atestare fiscală și cea a depunerii cererii de anulare sau 25 noiembrie 2024.
- Restituirea sumelor care au stins, după data intrării în vigoare a OUG 107/2024, 50%, respectiv 25% din obligațiile bugetare restante la data de 31 august 2024, inclusiv, din cele stabilite prin deciziile de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 și 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, precum și din dobânzile, penalitățile și toate accesoriile care pot fi anulate.
- Includerea deciziilor de atragere a răspunderii solidare emise de organele fiscale după 31 august 2024, pentru perioade fiscale de până la 31 august 2024, în sfera obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024, în sensul OUG 107/2024.
- Completări privind anularea obligațiilor bugetare în cazul persoanelor pentru care s-a atras răspunderea potrivit legislației insolvenței.
- Organele fiscale pot întocmi documentele pentru anularea unor obligații bugetare pe hârtie dacă acestea nu pot fi generate electronic, urmând ca evidența acestor obligații să fie actualizată prin aplicația informatică pe baza deciziilor de anulare aprobate de conducătorul organului fiscal și comunicate debitorilor.
* * *
Pentru detalii puteti contacta orice membru al echipei Taxhouse sau ne puteti transmite un mesaj pe adresa de e-mail office@taxhouse.ro.