Va prezentam un sumar cu cele mai recente modificari si completari importante la nivelul legislatiei fiscale si a celei conexe, introduse prin Legea nr. 126/2024, OUG 43/2024 si OUG 31/2024.
Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
(M.Of. nr. 437 din 13.05.2024)
Modificari aduse Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale:
- Sunt considerate documente legale si facturile electronice emise, transmise si primite, potrivit legii, utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-factura;
- Constituie infractiuni de evaziune fiscala ce se pedepsesc cu inchisoarea de la 3 la 10 ani si urmatoarele:
- folosirea de catre contribuabil, cu rea-credinta, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, in vederea crearii aparentei de legalitate a unor operatiuni fictive sau disimularii circuitului tranzactional real al bunurilor/serviciilor;
- utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale, potrivit legii, sau alterarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru netransmiterea unor date fiscale sau transmiterea unor date fiscale nereale.
- Se introduc noi infractiuni ce intra in sfera de evaziune fiscala: se pedepseste cu inchisoarea de la 1 la 5 ani sau Gu amenda neretinerea impozitelor si/sau contributiilor prevazute in Anexa Legii 241/2005 (e.g. impozitul pe venitul din salarii si asimilate salariilor, impozitul pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, contributia de asigurari sociale etc.);
- Se introduc infractiuni din sfera informatiilor privind TVA comise in cadrul unor scheme frauduloase ce au ca efect diminuarea cu cel putin 1 milion euro a bugetului de stat care se pedepsesc cu inchisoarea de la 7 la 15 ani;
- Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 3 la 10 ani sau cu amenda operariunea de creditare efectuata in mod direct sau indirect de catre orice persoana fizica, avand drept scop efectuarea unor plati cu sume de bani care provin din omisiunea evidentierii in actele contabile a operatiunilor comerciale efectuate si/sau a veniturilor realizate a unuia sau mai multor contribuabili;
- Se introduc situatii speciale in care fapta nu este pedepsita si nu incepe urmarirea penala pentru prejudicii a caror valoare nu depaseste echivalentul in RON a 1 milion EUR (de exemplu: acoperirea integrala, prin plata efectiva, a prejudiciului la care se adauga o suma suplimentara cuprinsa intre 25% si 100% din valoarea acestuia, precum si obligatii fiscale accesorii, intr-un anumit termen).
OUG 43/2024 pentru modificarea si complitarea unor acte normative
(M.Of. nr. 409 din 30.04.2024)
OUG nr. 43/2024 aduce modificari si completari urmatoarelor acte normative, cu incidenta in sfera fiscala:
OUG nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport:
- Sanctiunea complementara confiscarii bunurilor nedeclarate in Sistemul RO e-transport (pentru transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, dar si pentru transporturile internationale de bunuri) nu se aplica in cazul constatarilor rezultate din verificari ulterioare incheierii transportului rutier de bunuri, cand acestea au fost inregistrate in documentele justificative care stau la baza inregistrarilor contabile, precum si in contabilitatea utilizatorilor, dupa caz, in perioada la care se refera operatiunile respective;
- Se introduc patru noi categorii de utilizatori ce au obligatia de declarare in Sistemul RO e transport a datelor referitoare la transportul intermational de bunuri si, de asemenea, anumite categorii de bunuri care sunt exceptate de la obligatia declararii in sistemul RO e-Transport (de exemplu transportul de bunuri destinate misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si organizatiilor internationale, fortelor armate ale statelor membre NATO, UE etc).
Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal:
- Impozit pe profit – se introduce o noua categorie de venituri neimpozabile la calculul rezultatului fiscal: veniturile din reversarea ajustarii creantelor rezultate din operatiuni legate de capitalul social subscris si nevarsat, inregistrate ca active financiare;
- Accize si alte taxe speciale – incepand cu 1 iunie 2024, se introduce o noua categorie de produse pentru care se datoreaza accize neamortizate, respectiv produse cu nicotina, care nu contin tutun, destinate consumului pe cale orala, prezentate sub forma de pulbere sau particule sau in orice combinatie a formelor respective, comercializate in portii ambalate in pliculete;
- Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare – se introduce obligatia organului fiscal local de a transmite o instiintare contribuabililor platitori de impozit pe cladiri care au in proprietate/proprietate comuna cladiri rezidentiale situate in Romania a caror valoare impozabila depaseste 2.500.000 lei pana la data de 30 mai a anului pentru care se datoreaza impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare. De asemenea, se modifica termenul pana la care se calculeaza, declara si plateste acest impozit, respectiv pana la data de 30 septembrie inclusiv a anului pentru care se datoreaza (anterior termenul era 30 aprilie).
OUG 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative
(M.Of. nr. 274 din 29.03.2024)
OUG nr. 31/2024 aduce modificari si completari Codului fiscal, astfel:
- Se aduc clarificari cu privire la sintagma ,intreprinderi legate”, din perspectiva impozitului pe venitul microintreprinderilor relevanta pentru determinarea plafonului de venituri, astfel:
- se elimina trimiterea la definitia intreprinderilor legate din Legea 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;
- se aduc clarificari cu privire la situatiile in care o persoana juridica romana este legata cu o alta persoana si care intra in calculul plafonului de 500.000 EUR pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, un exemplu in acest sens ar fi 0 persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juricia romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice.
* * *
Pentru detalii puteti contacta orice membru al echipei Taxhouse sau ne puteti transmite un mesaj pe adresa de e-mail office@taxhouse.ro.